Under hela december månad råder det ett annat läskedrycksintag i Sverige, något som svenskar och de svenska butikerna mycket väl är medvetna om, men hur är det utomlands? Drycken som slår alla rekord är naturligtvis julmust, en dryck som togs fram 1910 av familjen Roberts som ett alkoholfritt alternativ till öl. På senare tid har även den svenska grenen av en stor snabbmatskedja med gulröd logotyp börjat erbjuda julmust istället för det "vanliga" alternativet med rödvit logotyp, antagligen för att motverka nedgången i försäljning. I god tid före jul publiceras tester överallt, trots att det sedan länge varit klart vem som vinner år efter år: Zeunerts julmust! Svenskar utomlands får dock sätta sin tilltro till importerad must och som i så många andra avseenden gå till möbeljätten med blågul logotyp för att få sin del av utskänkningen.
It is a must for X-Mas!
Måstemust!
During the entire month of December, a completely different soft drink pattern presents itself in Sweden, a fact clear for all Swedes perhaps, but what about abroad? The first and foremost drink is of course julmust, a drink invented in 1910 by the Roberts family as a non-alcoholic substitute to beer. Lately, the Swedish branch of a large fast food franchise with a red & yellow logotype has started offering julmust instead of the "common" alternative with a red & white logotype, probably to counteract the losses in sales. Before X-Mas, julmust tests are published almost everywhere though it is obvious which one should win: Zeunerts julmust! People not residing in Sweden have to rely on imported goods, and are likely to go to the furniture supplier with a blue & yellow logotype to get their fair share of the sweet treat.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment